menusearch
asrerooydad.ir

تولید نانوکیت تشخیص سرطان روده در کشور با ۲۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی

جستجو
شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳ | ۷:۲۹:۴۵
۱۴۰۲/۹/۷ سه شنبه
(1)
(0)
تولید نانوکیت تشخیص سرطان روده در کشور با ۲۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی
تولید نانوکیت تشخیص سرطان روده در کشور با ۲۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی

 

به گزارش عصر رویداد؛ سرطان روده، سومین سرطان شایع در بین انواع سرطان‌ها و دومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان است. یکی از فاکتورهایی که شانس درمان این سرطان را افزایش می‌دهد، تشخیص زودهنگام سرطان است؛ از همین رو، متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان با تولید محصولی به تشخیص این بیماری کمک کردند.

حامد باقری مدیرعامل شرکت زیست تشخیص سنجه با تشریح این دستاورد گفت: این شرکت تولیدکننده‌ تخصصی کیت‌های تشخیص سریع است و کیت‌های تشخیص سریع مختلفی مانند پنل قلبی برای تشخیص سکته قلبی، پنل عفونی برای تشخیص عفونت معده، هپاتیت و سایر عفونت‌ها را تولید می‌کند.

وی به عرضه و رونمایی از کیت تشخیص سرطان روده در نمایشگاه نانوفناوری امسال اشاره کرد و افزود: با تولید داخلی نیاز کشور به واردات این کیت رفع شد.

این فناور تاکید کرد: حجم واردات پیروات کیناز ام ۲ (یک آنزیم کلیدی در متابولیسم گلوکز که در تشخیص سرطان های کلورکتال استفاده می‌‌شود ) در سال ۹۸ (آخرین سال واردات) تنها چهار هزار تست بود، در صورتی که نیاز سالیانه کشور برای غربالگری سرطان روده سالیانه چهار میلیون تست است که از طریق کیت خون مخفی در مدفوع (FOB با حساسیت ۹۰ درصدی) بر طرف می‌شود.

باقری به دقت ۹۰ درصدی تشخیص به کمک این کیت‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر برای تشخیص این سرطان، کولونوسکوپی انجام می‌شود که یک روش تهاجمی و گران قیمت است، از همین رو بسیاری از افراد حاضر به انجام آن نیستند. به کمک این کیت و با یک نمونه‌گیری ساده از مدفوع می‌توان فهمید که فرد به سرطان روده مبتلا هست یا خیر و در صورت مثبت بودن جواب کیت تشخیص، فرد برای کولونوسکوپی معرفی می‌شود.

وی یادآور شد: این شرکت ۹ محصول دانش‌بنیان دارد که وارد بازار شده‌اند و تحت برند سنجه در آزمایشگاه‌های پاتولوژی و بیمارستان و خانه‌های بهداشت در حال استفاده است. تقریبا ۱۰ درصد بازار را در اختیار داریم و این محصول نیز مانند سایر محصولات وارد بازار شده است.

مدیرعامل شرکت زیست تشخیص سنجه، یکی از مزیت‌های رقابتی کیت تشخیص سرطان روده را دقت بالا نسبت به نمونه‌های مشابه و هزینه تمام شده پایین‌تر آن بیان کرد و افزود: این محصول همچنین از دانش فنی بومی و منحصر به کشورمان برخوردار است که این مزیت موجب شده قیمت این محصول ۲۰ درصد از محصولات چینی ارزان‌تر باشد و ظرفیت اتخاذ سهم قابل توجه بازار از واردکننده‌ها و صرفه جویی ارزی را به همراه بیاورد.

باقری با تشریح ظرفیت صادرات ۲۰۰ میلیون دلاری کیت تشخیص سرطان روده گفت: با دریافت مجوزهای لازم، هدف خود را صادرات این کیت به کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس از سال آینده قرار داده‌ایم.

وی افزود: اندازه بازار غربالگری سرطان روده در جهان ۹۰۰ میلیون دلار است و سهم بیو مارکر پیوات کیناز ام ۲ حدود ۱۰ درصد آن است، پیش بینی صادرات برای این محصول ۱۰ میلیون دلار در سال است.

این فعال حوزه فناوری درمورد میزان ایجاد اشتغال برای متخصصان در قالب این شرکت دانش‌بنیان تصریح کرد: فعالیت در این شرکت را با یک تیم ۶ نفره شروع کردیم و امروز با حمایت‌های معاونت علمی ریاست جمهوری برای ۳۵ نفر اشتغال ایجاد شده است و توانستیم ۱۰ درصد سهم بازار ایران را در مدتی که وارد بازار شدیم بگیریم.

باقری به صرفه جویی ارزی ۲۰ میلیون دلاری با تولید داخلی این کیت اشاره کرد و اظهار داشت: بازار این حوزه حدود ۲۰ میلیون دلار ارزبری دارد و بالغ بر ۶۰ درصد واردات محصول آماری بسته‌بندی شده است که ۳۰ درصد آن سهم مونتاژکارها است، در حالی که ما صفر تا ۱۰۰ تولید را داخل ایران انجام می‌دهیم. امید داریم خط تولید خود را گسترش بدهیم و بتوانیم سهم بازار ۴۰ درصدی را برای سال آینده اخذ کنیم.

براساس اعلام معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، وی با یادآوری میزان فروش ۱۲۰ میلیارد ریالی این شرکت از سایر محصولات دانش بنیان گفت: نکته حائز اهمیت این محصول داخلی سازی ۱۰۰ درصدی اجزای مختلف آن از جمله تولید آنتی بادی مونوکلونال و نانو ذرات طلاست که بیش از ۷۰ درصد قیمت تمام شده محصول را شامل می‌شود.