menusearch
asrerooydad.ir

برخورد سنگ آسمانی عامل احتمالی شکوفایی حیات روی زمین

جستجو
چهارشنبه ۲ آبان ۱۴۰۳ | ۱۵:۵۵:۱۸
۱۴۰۳/۸/۲ چهارشنبه
(0)
(0)
برخورد سنگ آسمانی عامل احتمالی شکوفایی حیات روی زمین
برخورد سنگ آسمانی عامل احتمالی شکوفایی حیات روی زمین

 

به گزارش عصر رویداد از «ایندیپندنت»، تحقیقات حاکی است که حیات بر روی زمین پس از اصابت یک سنگ آسمانی چهار برابر اندازه قله اورست، ممکن است شکوفا شده باشد. میلیاردها سال پیش سنگ‌های آسمانی مکررا به زمین اصابت می‌کردند و یک چنین سنگی در ۳.۲۶ میلیارد سال پیش به زمین برخورد کرد.

این رویدادها که می‌توانند عامل گرم شدن آب دریاها و ایجاد غبار و جلوگیری از رسیدن نور خورشید به زمین شوند، اغلب برای حیات بر روی زمین فاجعه بار در نظر گرفته شده‌اند. اما کارشناسان می‌گویند که اصابت سنگ آسمانی S۲ با قطر حدود ۳۷ تا ۵۸ کیلومتر ممکن است واقعا موجب شکوفایی حیات بر روی زمین شده باشد.

این سنگ آسمانی طبق برآوردها ۲۰۰ برابر بزرگتر از سنگی بوده که موجب کشته شدن دایناسورها شده است. تحلیل‌ها حاکی از آن است که برخورد این سنگ آسمانی موجب یک سونامی شده که اقیانوس را به هم زده و تکه‌هایی از اقیانوس را از خشکی به مناطق ساحلی برده است. اما بر اساس تحقیقات، زندگی باکتریایی پس از این رویداد به سرعت بازگشت و جمعیت ارگانیسم‌های تک سلولی افزایش یافت.

دانشمندان می‌گویند آهن احتمالا از اعماق اقیانوس به آب‌های کم‌عمق از طریق سونامی منتقل شده و فسفر هم توسط خود سنگ آسمانی به زمین آورده شد و از این رو باکتری‌های متابولیسم‌کننده با آهن شکوفا شده‌اند.

کارشناسان می‌گویند این تغییر به سمت باکتری‌های متکی به آهن یک قطعه مهم از پازل درباره حیات اولیه بر روی زمین است. شواهدی از این اصابت در کمربند «باربرتون گرین‌استون» در آفریقای جنوبی پیدا شده است.