menusearch
asrerooydad.ir

باستان‌شناسان می‌توانند پیوند دانش‌آموزان و میراث‌فرهنگی را تقویت کنند

جستجو
پنج شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ | ۲۰:۱۴:۵۲
۱۴۰۲/۱۰/۲ شنبه
(1)
(0)
باستان‌شناسان می‌توانند پیوند دانش‌آموزان و میراث‌فرهنگی را تقویت کنند
باستان‌شناسان می‌توانند پیوند دانش‌آموزان و میراث‌فرهنگی را تقویت کنند

 

به گزارش عصر رویداد؛ مصطفی دِه‌پهلوان با اشاره به برگزاری سمینار علمی واکاوی آموزش میراث‌فرهنگی با رویکرد باستان‌شناسانه در نظام آموزشی مدارس ایران اظهار داشت: بهبود وضعیت آموزشِ و ارتقا میزان «اهمیت میراث فرهنگی» در افکار عمومی نیاز به برنامه‌ریزی بلندمدت و همکاری بخش‌های مختلف دولتی به خصوص آموزش و پرورش و میراث فرهنگی دارد. نهادینه شدن درک صحیح از «اهمیت میراث فرهنگی» و درک رسالت خطیر «پاسداری از میراث فرهنگی» مستلزم «فرهنگ‌سازی» سرمایه‌گذاری روی اقشار جامعه و به ویژه کودکان و نوجوانان است.

رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: میراث فرهنگی هر سرزمینی بازتاب اندیشه و هویت مردمان آن سرزمین است. ایران که جای‌جای آن سرشار از میراث مادی و معنوی گذشتگان است ولی مردمانش در زمینه پاسداری از میراث خود با مشکلاتی مواجه هستند. ‌

دِه‌پهلوان تاکید کرد: بخشی از مشکلات پاسداری از میراث فرهنگی ریشه در جهل فرهنگی و علمی جامعه از فعالیت‌های باستان‌شناختی و عدم درک درست از چیستی و میزان اهمیت این فعالیت‌ها دارد. گویا هنوز پیوند درستی میان باستان‌شناسان و عموم مردم شکل نگرفته است.

بی‌شک حضور باستان‌شناسان به عنوان معلم در مدارس و ارائه دروس مرتبط، موزه‌های مناسب برای آموزش کودکان و نسل جوان و البته راه‌اندازی سایت موزه‌های پویا و مجهز به امکانات آموزشی و تفریحی می‌تواند نقش بسزایی در اجرای برنامه‌های آموزشی‌ هدفمند و روش‌مند برای کودکان داشته باشد

وی گفت: کودکان به عنوان قشر مهم آینده‌ساز برای ایجاد پیوندی درست میان دغدغه‌های باستان‌شناسان و عموم جامعه هستند، از اهمیت بالایی برخوردارند و ظرفیت و قابلیت فراوانی برای سرمایه‌گذاری مادی و معنوی دارند. با آموزش درست و هدفمند به کودکان به عنوان سفیران فرهنگی جامعه می‌توان گام موثری در بالا بردن سطح آگاهی، فرهنگ‌سازی و ایجاد حساسیت در حفاظت از میراث فرهنگی برداشت.

ده‌پهلوان افزود: آموزش صحیح کودکان و نوجوانان در زمینه میراث فرهنگی مستلزم همکاری نهادها و اقشار متنوع و متفاوت مانند وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و جامعه باستان‌شناسان است. باستان‌شناسان و پژوهشگران حوزه میراث‌فرهنگی با حضور در مدارس می‌توانند نقش مهمی در ارتقا سواد میراثی و برقراری و تقویت پیوند کودکان و نوجوانان و دانش‌آموزان با میراث فرهنگی و انتقال اطلاعات مورد نیاز برای درک درست از پاسداری میراث فرهنگی داشته باشند.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی گفت: بی‌شک حضور باستان‌شناسان به عنوان معلم در مدارس و ارائه دروس مرتبط، موزه‌های مناسب برای آموزش کودکان و نسل جوان و البته راه‌اندازی سایت موزه‌های پویا و مجهز به امکانات آموزشی و تفریحی می‌تواند نقش بسزایی در اجرای برنامه‌های آموزشی‌ هدفمند و روش‌مند برای کودکان داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: البته موزه‌های مجهز برای افزایش سواد میراثی مقاطع سنی مختلف حتی میان‌سالان و کهن‌سالان و بالا بردن سطح آگاهی عموم مردم منطقه مورد پژوهش و کاوش باستانی برای درک صحیح از میراث نیاکانشان و چگونگی پاسداری از آنها بسیار موثری است.

ده‌پهلوان تصریح کرد: تا بسترهای لازم برای بالا بردن سطح درک و شناخت و جهل‌زدایی عمومی از «اهمیت میراث‌فرهنگی» و جبران‌ناپذیری تخریب آن فراهم نشود هیچ نهاد حکومتی، حفاظتی و امنیتی حتی با قوه قهریه ‌نمی‌تواند نقش حفاظتی درستی در این زمینه داشته باشد.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی گفت: امروزه گرایش‌های علمی در دانشگاه‌ها و انجمن‌های مردمی زیادی در سراسر دنیا شکل گرفته است تا بتوانند میراث‌فرهنگی را در حین اجرای طرح‌های عمرانی و برنامه‌های توسعه پایدار (Heritage Crisis and Sustainable Development) حفظ کنند و به مردم آگاهی میراثی (Heritage Awareness)، میراث فرهنگی، معنوی و طبیعی ارایه کند.

وی افزود: یکی از شیوه‌های مهمی که امروزه در موزه‌ها و مدارس رایج شده، اجرای برنامه‌های آموزشی روشمند، هدفمند و مستمر در حوزه آگاهی میراثی برای کودکان به فراخور طبقه سنی آنان است. آموزش با یک شیوه و از یک زاویه، چندان مفید نیست، آموزش باید در قالب برنامه‌های متنوع، توسط نهادهای مختلف و برای اقشار مختلف و به طور مستمر برگزار شود تا شاهد بازدهی اثربخش آن باشیم.

سمینار علمی واکاوی آموزش میراث‌فرهنگی با رویکرد باستان‌شناسانه در نظام آموزشی مدارس ایران از ساعت ۱۳ روز سه‌شنبه -۵ دی ماه - تا ساعت ۱۷ و با حضور جمعی از باستان‌شناسان، پژوهشگران و اساتید دانشگاه، مدیران و کارشناسان وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و وزارت آموزش و پرورش در دانشگاه تهران برگزار می‌شود.